fredag 5 mars 2010

Ideologiskt experiment hotar tågrafiken

Dagens s-krav på att stoppa avregleringen av järnvägen är en oerhört viktigt. När man bor en timme från Stockholm med tåg är det dessutom en fråga som berör i vardagen. Trots att det svenska järnvägssystemet lider av kapacitetsbrist har regeringen i första hand ägnat sig åt att avreglera och privatisera politiken. Det får inte fler tåg att gå i tid, på för få spår med stor trängsel.

Ett viktigt skäl mot avregleringen är att den regionala tågtrafiken hotas. Fjärrtågen –direkttågen mellan Stockholm och Göteborg till exempel, är mer lönsamma att trafikera. Med ett avreglerat system finns det uppenbar risk att den högre betalningsviljan hos fjärrtågsresenärerna kommer att förändra trafikutbudet. Alltså färre regionaltåg och färre stopp för fjärrtågen, vilket leder till sämre utbud för resenärerna. Därmed blir det också dyrt för skattebetalarna. De mindre attraktiva sträckorna lämnas till samhället att betala om det ska gå några tåg. Vinsterna privatiseras och förlusterna får bäras av oss alla. Det är borgerliga politik i ett nötskal.

Men hur blir då tågtrafiken bättre. Jo, genom investeringar i utökad kapacitet. Utan möjlighet att köra fler tåg oftare kommer problemen inte att lösas, även om våren kommer och snön smälter. Och att låta lönsamma linjer bekosta mindre lönsamma är en god fördelningspolitik

Mer om detta bloggar Roger Jönsson och Peter Andersson.

Inga kommentarer: