tisdag 12 juni 2007

Nätsprit - bara för unga

EU-domstolens beslut om att Sverige inte får hindra privatinförsel av alkohol är naturligtvis ett bakslag för alla oss som vill ha en reglerad försäljning av alkohol. Så stora konsekvenser blir det nog inte för alkoholkonsumtionen totalt. När jag kommenterade domen i Radio Sörmland pekade jag på att svensk skatt fortfarande ska betalas och det borde göra att lönsamheten i affären blir dålig. Det verkar som det var en riktig analys. DN har jämfört priset på spriten och kommer fram till att det blir billigare att handla på Systembolaget än att köpa den i nätbutikerna vilket gör att de som ändå handlar där inte får mer alkohol för pengarna. Därmed blir det väl egentligen i förlängningen bara intressant för ungdomar – som inte kan köpa varorna på Systembolaget – att importera varorna. Det är dock illa nog. Därför borde myndigheterna lägga stor vikt på att granska hur butiker och transportörer klarar ålderskontrollen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är sant att det enligt DN blir dyrare att importera än att köpa på Systembolaget, men då måste man även tänka på att i DN's artikel har dom gjort ett hopplock från flera olika sidor och betalar däför frakt flera gånger, hade man i artikeln gjort alla inköp från en enda sida så hade frakten aldrig uppstigit till 503 kronor utan blivit betydligt lägre. Det är då tveksamt att spriten blir dyrare importerad än köpt här i landet. Även om marginalerna knappast blir stora åt något håll.

Tommie Nygren sa...

En annan grej är att alla verkar helt naiva vad gäller den här frågan.

Är ni medvetna om hur krångligt det är att betala punktskatten? Jag trodde det var ett skämt, om jag ska vara ärlig. Man ska först anmäla sitt köp genom att fylla i och skicka in en blankett, sen får man beslut tillbaka och det ska man skicka med när man köper och sen ska man skicka in något till skatteverket IGEN när man får sin vara. Jag skrattade men satte skrattet i halsen. Det är ju pinsamt.

Här till the kicker, som tom den regleringsälskande (jag är inte nödvändigtvis emot reglering - men måste skatten vara så hög?) bloggförfattaren missat:

Varför skulle konsumenten ens få för sig att bry sig? Tullen kommer ju givetvis inte lägga någon tid på något som nu faktiskt ÄR lagligt så inga paket kommer stoppas. Så... varför skulle nån försöka att betala skatten ens?

Och i slutändan är min poäng: det här är intressant för fler än bara ungdomar. Och författarens slutsats att ungdomar skulle köpa sprit på nätet är lite banal - de kan t.ex. köpa av:

storebror
storasyster
mamma
pappa
farbror
faster
morbror
moster
Svenne som är två år äldre
Ivan som är lastbilschaffis

Så nätsprit är ett så där hum-hum-problem.

Om man vill ha en reglering tycker jag att man ska fråga sig vad problemet verkligen är, vilka som har problem och hur man löser det problemet utan att drabba de som inte har problem. Och jag har massor av idéer, idéer jag noterar att ingen annan presenterar - kanske för att de vill lösa problem även för de som inte har problem - dvs man anser att berusning är fel och måste stävjas.

Här är mitt förslag: gör det möjligt att förbjuda en person att dricka alkohol. Hur kontrollen ska gå till har jag också förslag för. Poängen är att vi vet alla att ungdomar dricker. De får inte dricka men gör det ändå. Jag gjorde det också. Ponera att vi upptäcker att någon är full, vad gör vi för att stoppa honom från att göra det igen?

Ingenting.

För de ungdomarna är förstås barn till föräldrarna som röstar och så.

Ponera att någon slår ner en annan människa på fyllan ute på stan. Istället för att i första läget ge den personen fängelse kan man ge honom dryckesförbud i ett år. Betydligt billigare (vinst för samhället) än fängelse, han kan dessutom fortsätta fungera i sitt liv etc.

Ser ni vilken fantastisk lösning?

Istället för att "reglera" genom att ha en kassako som heter Systembolaget med höga skatter så ökar man medborgarnas frihet - på villkoret att man får minska den om medborgaren inte tar sitt ansvar.

Det skulle driva hem följande: friheten att berusa sig är ett privilegium, inte nödvändigtvis en rättighet.

Motargument: hur kontrollerar man att någon inte dricker?

Svar: Antabus.

Klart.

Grottolle sa...

Jag håller helt med om att det inte är bra att spriten går att beställa så där billigt. För jag tror inte det blir många som betalar svensk skatt på den. Är ju lite komiskt att spriten som man beställer på nätet är farligare än det man köper i Tyskland och tar i bilen inte ska punktskattas. Undrar om EU har tänkt det så här...

jonas sa...

Varför skall just svenska staten bestämma vad som skall importeras? varför skall inte vi som bor i sverige ha samma rättigheter som de som bor i resten av EU.

Det är inte alls säkert att svensk punktskatt på alkohol skall betalas på importeras, men om så är fallet skall den tyska betalas tillbaka, så det blir billigare än på systemet ändå.

jonas blogg,