torsdag 26 november 2009

Regeringen sabbar djurskyddet

Sverige har länge varit känt för sitt goda djurskydd. Men efter valet förra året slog regeringen till med försämringarna. Djurskyddsmyndigheten lades ner och tillsynen flyttades från kommunerna till staten. Det innebar att resurserna i princip halverades samtidigt som inspektörerna fick allt längre resor. Samtidigt har man översvämmat dem som borde göra kontroller med ett träsk av administration, ofärdiga register och andra problem. Ytterst är det förstås de som driver svinuppfödning och annan djurhållning som har ansvar för vanvården men regeringen kan inte smita undan ansvar för det havererade djurskyddet.

Jag fick klart för mig hur eländigt läget var för några veckor sedan när jag som ledamot i länsstyrelsens insynsråd fick en föredragning om läget för djurskyddet i länet. Eftersom jag vet att min kollega i riksdagen Michael Hagberg, redan har motionerat i frågan vände jag mig till en person i Riksrevisionens styrelse med ett förslag om att djurskyddet och processen att förändra det ska granskas närmare. Jag hoppas verkligen att så också blir fallet. Djuren och konsumenterna förtjänar bättre än det som regeringen och jordbruksintresset kokat ihop.

AB, Exp debatt, DN, DN1,

Inga kommentarer: